Aktywność fizyczna jako inwestycja

Wspomaganie rozwoju

Nie wiem, jak wy, ale mnie ciężko zmusić do jakiegokolwiek sportu. Szkoda, bo przecież ćwiczenia fizyczne wpływają korzystnie na nasz ogólny stan zdrowia. Regulują ciśnienie i pracę serca. Nasz wygląd staje się bardziej atrakcyjny, a my cieszymy się dobrym nastrojem. Nie jesteśmy wkurzeni, sfrustrowani, a nasze relacje z innymi ludźmi są prawidłowe. Stajemy się bardziej odporni na stres, zwiększa się nasza wytrzymałość psychiczna. Aktywność fizyczna wpływa bezpośrednio na nasz sposób myślenia – mamy lepszą koncentrację i pamięć, lepiej przyswajamy informacje, a także stajemy się bardziej kreatywni, co przekłada się na lepsze wyniki w pracy.

Zazwyczaj nie mamy czasu na regularne ćwiczenia fizyczne, ponieważ nasza praca jest tak wymagająca, a projekty muszą być zrealizowane terminowo. Jeśli już dysponujemy czasem, wolimy się zrelaksować, np. oglądając telewizję. Trudno jest zmienić przyzwyczajenia i zacząć ćwiczyć systematycznie. Niektórzy potrzebują nawet osobistych trenerów, by ich motywowali do ćwiczeń, a także do działania w ogóle.

Jeśli ćwiczymy w grupie, z dobrymi znajomymi, trudno nam szukać wymówek, by nie przyjść na zajęcia. Poza tym kwestia, czy zajęcia się odbędą, jest często zależna od odpowiedniej ilości uczestników (np. mecz siatkówki), więc tym bardziej czujemy się zobligowani, by nie opuszczać zajęć. Jeśli zaś nie przyjdziemy na jogę, zajęcia i tak się odbędą, ponieważ  nasza nieobecność nie ma na to większego wpływu.

Trenowanie ze znajomymi działa motywująco. Ćwicząc wspólnie, motywujemy się nawzajem. Istnieją formy aktywności, które nie wymagają trenowania w grupie, pracy zespołowej – możemy ćwiczyć samemu albo ze znajomym, np. bieganie, które staje się coraz bardziej popularne. Możemy biegać sami, ale w towarzystwie koleżanki czy kolegi będzie raźniej i bezpieczniej. Oczywiście mogą dołączyć się kolejni znajomi. Nawet psi kompan sprawi, że bieganie będzie czymś fajnym.

Czas poświęcony na zajęcia sportowe nie jest czasem straconym – jest wartościowy, i przekłada się na nasze realne osiągnięcia w pracy. Warto zacząć postrzegać aktywność fizyczną jako część naszej pracy, jako zadanie do wykonania. Bez niej spadnie nasza efektywność w pracy. Regularne ćwiczenia uczą właściwego zarządzania czasem, ponadto przynoszą wyższy poziom zadowolenia z pracy, zwłaszcza gdy odbywają się podczas godzin pracy.

Zaleca się wybrać ulubioną aktywność fizyczną, czy to będzie aerobic, taniec, gra na perkusji, pływanie, jazda konna – każdy woli inną formę aktywności. Nie zrezygnujemy łatwo z danej dziedziny sportu, jeśli sprawia nam przyjemność i zdobywamy osiągnięcia. Traktowanie danej aktywności fizycznej jako czegoś przyjemnego, a nie konieczności, pozytywnie wpływa na zdrowie.