Ataki paniki

Lęki i fobie

Wszystkie objawy, które odczuwasz podczas napadu paniki są raczej nieszkodliwe. Stanowią część naturalnej reakcji organizmu, który w stresie przygotowuje się do walki lub ucieczki. Wszystkie są skutkiem podwyższenia poziomu adrenaliny, hormonu wydzielanego przez nadnercza w sytuacji, którą postrzegasz jako zagrażającą. Adrenalina rozkłada się organizmie w czasie krótszym niż 3 minuty. Równie szybko mogą ustąpić efekty jej działania. Jeżeli będziesz potrafił opanować katastroficzne myśli, atak paniki minie w ciągu 3 minut. Oznacza to że Twój atak nie będzie trwał dłużej niż  3 minuty. Musisz jednak przetrwać sprzężenie zwrotne wywołane na nastawianie się na najgorsze. Najważniejsze jest zwalczanie katastroficznych przewidywań, które snujesz na temat swoich objawów paniki.

Badanie poziomu własnego lęku

Aby przygotować się do autohipnozy, musisz przyjrzeć się temu jak pojawiają się twoje objawy paniki. Pomyśl chwilę i wyobraź sobie że znajdujesz się w sytuacji wywołującej u Ciebie lek. Może to być bliskość określonych przedmiotów lub zwierząt, miejsce pracy, winda, samolot. Pozwól sobie na odczucie części niepokoju który towarzyszy tej sytuacji w rzeczywistości. Mimo, że sprowokowany niepokój różni się od prawdziwego ataku paniki, towarzyszą mu pewne fizyczne objawy. Czy twoje serce bije szybciej? Czy masz zawroty głowy, kłopoty z przełykaniem, oddychasz z trudnością? Chwiejesz się na nogach jest Ci zimno lub gorąco, masz trudności z logicznym myśleniem? To są symptomy typowe dla niepokoju i paniki. Możesz zaobserwować  u siebie wszystkie lub część z nich, a także objawy charakterystyczne tylko dla Ciebie.

Wyobraź sobie ponownie, że znajdujesz się w tej samej przerażającej Cię sytuacji. Tym razem skoncentruj się na swoich myślach. Zwróć uwagę na to co mówisz sobie o tej sytuacji i tych objawach. Zrób to teraz. Na pewno zauważyłeś, że wyobrażasz sobie najgorsze co może się zdarzyć w danej sytuacji. W miarę wzrastania niepokoju mówiłeś sobie przerażające rzeczy dotyczące objawów paniki, które u siebie zauważasz. Czy myślałeś, że możesz mieć zawał serca lub umrzeć, że zemdlejesz, stracisz panowanie nad sobą, zaczniesz krzyczeć lub zwymiotujesz? Wiele osób mówi sobie podobne rzeczy podczas napadów paniki. Te przewidywania nie odpowiadające rzeczywistości przedłużają tylko i intensyfikują napady paniki.c