o lęku

Lęki i fobie

Powszechne oznaki i symptomy lęku to:

-serce bije szybciej,

-masz większą świadomość uderzeń swego serca lub doświadczasz paliptacji,

-drżysz lub trzęsiesz się,

-szybko/płytko oddychasz,

-czujesz zwroty głowy/łaskotanie w brzuchu,

-musisz częściej niż zwykle korzystać z toalety,

-masz biegunkę/skurcze żołądka,

-pocisz się/ cierpisz na uderzenia gorąca,

-boli cię głowa,

-masz trudności z koncentracją lub usiedzeniem na miejscu,

-masz kłopoty ze snem,

-czujesz się słabo/mdlejesz,

- intensywniej odczuwasz dźwięki/to co dzieje się wokół ciebie,

-jesteś poirytowany,

-nieustannie o czymś myślisz,

-nie potrafisz myśleć jasno lub logicznie.

Jeżeli chcesz poradzić sobie z lękiem, przede wszystkim uświadom sobie czym naprawdę jest lęk i jak na ciebie wpływa. Częstą reakcją na pojawiający się lęk jest jego tłumienie. Ukryty lęk zaczyna narastać.  Można przyrównać lęk do pożaru lasu; nie pozostaje w miejscu. Jesli zaczniesz przed nim uciekać, będzie narastał i rozprzestrzeniał się

Dobrą metodą jest sporządzanie dokładnych notatek dotyczących, jakie uczucia wzbudza lęk o różnym nasileniu. Możesz  opisać oznaki wskazujące na to,że pojawiający się lęk ma niskie nasilenie. Jak to się zmienia kiedy lęk narasta. Poziom lęku możesz wyobrazić sobie jako linię biegnącą od zera do dziesięciu, gdzie zero oznacza sytuację zupełnie pozbawioną lęku, a dziesięć to największy możliwy do wyobrażenia lęk.