Sposoby na dobry sen

Wspomaganie rozwoju

Gdy jesteśmy wyspani, nasza odporność na stres wzrasta, trudno nas wyprowadzić z równowagi. Jak zapewnić sobie spokojny sen? Przyjrzyj się swoim nawykom. Czy masz w zwyczaju wypijać większe ilości kawy? Dobrze jest ją ograniczać, ponieważ kofeina podnosi poziom hormonu stresu, przyspiesza akcję serca, podwyższa ciśnienie krwi. Kofeina utrzymuje się w organizmie przez wiele godzin. Jeśli pijemy kawę regularnie, kofeina praktycznie cały czas jest obecna w organizmie, co często wiąże się z zaburzeniami snu. Lepiej przerzucić się z kawy na herbatę. Niewskazane jest też spożywanie alkoholu, który prowadzi do różnego rodzaju niepokojących zaburzeń, depresji, zwiększonej podatności na stres. Załóżmy, że wypiliśmy trochę wina przed snem. Może nam się wydawać, że spaliśmy dobrze, skoro się nie budziliśmy, jednak sen był spłycony, co może wykazać EEG. Nie warto podjadać przed snem, bo przez to zwiększa się temperatura ciała, co utrudnia zaśnięcie. Późnym wieczorem lepiej już nie ćwiczyć, żeby organizm zdążył się „ochłodzić”. Przyda się natomiast wziąć ciepłą kąpiel, po której odczuwamy różnicę temperatury i wzmożoną senność. Obejrzyj jakiś lekki film, np. podróżniczy, komedię. Poleż w łóżku, poczytaj książkę, np. jakąś interesującą biografię, posłuchaj audiobooka – co wolisz. Może pisanie dziennika przed snem okaże się dla Ciebie skuteczną metodą, pozwalającą na wyrzucenie z siebie emocji, które utrudniały zasypianie? Ja na przykład lubię sobie posłuchać koncertu jazzowego albo audycji radiowej z ciekawymi ludźmi, ewentualnie obejrzeć film niemy. W ten sposób się odprężam i dystansuję wobec codziennych problemów. Zadbaj o to, by się zrelaksować. Stosuj jogę, medytację, jeśli taka forma relaksu Tobie odpowiada. Postaraj się późny wieczór przeznaczyć na odpoczynek – nie sprawdzaj już poczty, nie prowadź rozmów, które mogą wywołać niepokój. Postaw granicę między dniem a nocą. Wycisz się. Przygaś, zgaś światło (w ciemności uaktywnią się hormony snu). Nie myśl o sprawach dnia codziennego, zostaw je za drzwiami, nie masz teraz nic pilnego do załatwienia. Pomyśl sobie, jak przyjemnie jest tak leżeć w łóżku. Żadne obowiązki nie wzywają, możesz sobie spokojnie zasnąć. Każdy z nas ma swoisty gen snu, który określa indywidualne zapotrzebowanie na sen. Jeśli w ciągu dnia jesteś zmęczony, spróbuj odpocząć. Nawet kilkuminutowa drzemka zregeneruje siły, poprawi nastrój. Słuchaj uważnie swojego organizmu. Jeśli jest zmęczony, nie zmuszaj go do dalszego wysiłku. Zostań uważnym obserwatorem. Zauważ, co pomaga zasnąć. Pamiętaj – dbaj o dobry, regularny sen, który jest podstawą zdrowia i dobrego samopoczucia.